Akademia Automatyki
Czy wiesz, jak prawidłowo smarować łożyska?

Czy wiesz, jak prawidłowo smarować łożyska?

Utrzymanie ruchu to podstawa pracy każdego zakładu produkcyjnego. Firmy nie mogą sobie pozwolić na brak ciągłości, wiąże się to bowiem z ogromnymi stratami finansowymi. Jak zatem prawidłowo zadbać o ciągłość produkcyjną i nie narażać się na straty? Uszkodzenie maszyn to najczęstsza przyczyna nieplanowanych przestojów. Jak temu zapobiec?

Kluczem do sukcesu okazuje się dbałość o łożyska.

Trochę teorii

Należy pamiętać, że nowoczesne maszyny XXI wieku, mimo swych licznych zalet, nie są jednak pozbawione wad, m.in. części eksploatacyjnych, które się po prostu zużywają. Przyjrzymy się dziś problemowi z łożyskami, a konkretnie tematyce związanej z ich smarowaniem. Obecnie wyróżniamy kilka typów łożysk ze względu na ich konstrukcję:
• łożyska toczne,
• łożyska ślizgowe,
• łożyska magnetyczne,
• łożyska hydrauliczne,
• łożyska elektryczne.
Podstawą działania każdego łożyska jest zmniejszanie tarcia i przeniesienie obciążenia, jednak najczęściej wykorzystywanym łożyskiem jest łożysko toczone.

Łożysko toczone

Łożysko toczone

Kontrola łożyska najważniejsza

Podstawą działania każdego łożyska jest ich prawidłowa kontrola, czyli odpowiednie smarowanie. Niezależnie od tego, w jaki sposób odbywa się smarowanie – czy klasycznie za pomocą smarownicy, czy jest to smarowanie stacjonarne, czy olejowe – najważniejsza jest regularność i systematyczność. Regularna kontrola pozwala ocenić, czy w danym momencie konserwacja łożyska jest potrzebna.
Do najczęściej występujących uszkodzeń łożyska, zaliczamy:
– wyłuszczenie: występuje na bieżniach oraz częściach toczonych na skutek zmęczenia materiału,
– zniekształcenia: ubytki w materiale powodowane zbyt dużym obciążeniem,
– blokowanie: łożysko nie obraca się swobodnie ze względu na zbyt wysoką temperaturę,
– zacieranie łożyska: ze względu na zbyt rzadkie smarowanie i obecność ciał obcych (np. kurz).

Pamiętajmy, że regularne smarowanie przedłuża żywotność łożyska. Jednkakże umiejscowienie łożysk nie sprzyja łatwej diagnostyce. Niejednokrotnie by skontrolować pracę łożyska, należy ocenić poziom szumu – taki pomiar wykonuje się przy pomocy specjalnych urządzeń – mierników ultradźwiękowych.

Świetnym rozwiązaniem ultradźwiękowym, dedykowanym dla służb zajmujących się konserwacją w zakładach przemysłowych jest LUBExpert. Urządzenie jest przydatne w celu uregulowanie okresu smarowania lub tam, gdzie brakuje systematyczności w pracach konserwacyjnych.

Miernik smarowania LUBExpert

Miernik smarowania LUBExpert

Niezastąpiony towarzysz

Lubexpert mówi nam ile i jak długo należy smarować łożysko. Działa na zasadzie miernika ultradźwięków, który mierzy ich natężenie generowane przez łożysko. Ultradźwięki powstają na skutek m.in. tarcia. Im większe tarcie, tym większe natężenie ultradźwięków. Na podstawie tych wartości LUBExpert jest w stanie zmierzyć, czy łożysko potrzebuje smarowania czy nie oraz wykryć fakt o możliwości uszkodzenia łożyska.

Wszystkie komunikaty Lubexpert wyświetla na monitorze, urządzenie posiada też sondy wysokiej czułości, która odbiera ultradźwięki. Całość jest obsługiwana przez oprogramowanie Ultraanalisys Suite, który ustala parametry łożyska oraz rodzaj smaru. Ważne jest również to, że LUBExpert jest niewrażliwy na zakłócenia i jest w stanie bardzo precyzyjnie zmierzyć poziom dźwięków.
Nie każde łożysko ma możliwość smarowania bądź też ma smarowanie stałe, które można kontrolować przy pomocy podłączenia do komputera. Wtedy świetnie sprawdzają się mierniki ultradźwięków SDT do diagnostyki.

Komunikaty z LUBExpert

Komunikaty z LUBRxpert

Łożyska pełnią niezwykle ważną funkcję w przemyśle, a ich prawidłowa praca zależy od odpowiedniej kontroli. Ze względu na swoje umiejscowienie i trudny dostęp, są bardzo trudne do zdiagnozowania. Ponadto proces psucia łożyska następuje powoli i zazwyczaj dowiadujemy się o tym w momencie awarii. Dlatego LUBExpert okazuje się niezwykle przydatny, jest w stanie przedłużyć bowiem żywotność niejednego łożyska i tym samym usprawnić pracę.