Źle dobrany odwadniacz do danej aplikacji powoduje obniżenie sprawności wymiany ciepła, uderzenia wodne i narastające problemy w utrzymaniu linii pary-kondensatu w należytym porządku. Podpowiemy dziś, na co zwracać uwagę przy doborze odwadniaczy parowych dla rurociągów przesyłowych i jakie czynniki brać pod uwagę.
Odwadnianie kondensatu – niezwykle ważne zagadnienie
Kondensat to produkt uboczny procesu wymiany ciepła w systemach parowych. W rurociągach przesyłowych powstaje na skutek radiacji.
Kondensat gromadzący się na dnie rurociągu może spowodować uderzenia wodne. Para przemieszczająca się rurociągiem z prędkością 150-180 km/h powoduje spiętrzenie kondensatu, przez co powstaną bardzo niebezpieczne fale. Gdy kondensat zablokuje przepływ pary w jednym punkcie, a kondensat w kolejnym, spowoduje różnicę ciśnienia. Para zamieni się w taran wypychając kondensat z ogromną siłą, czego efektem mogą być uszkodzenia rurociągów, kolanek, filtrów, czy zaworów.
Rola odwadniacza w instalacji parowej
Najważniejszą rolą odwadniacza parowego jest automatyczne odprowadzanie kondensatu i powietrza z rurociągów parowych. Ponadto odwadniacz powinien minimalizować straty pary wodnej, działać niezawodnie i cieszyć się długą żywotnością. Równie istotne jest, by odprowadzał niekondensujące się gazy, był odporny na zanieczyszczenia i korozję oraz prawidłowo pracował przy przeciwciśnieniu. Czy taki odwadniacz istnieje?
Tak. By odwadniacz spełnił powyższe oczekiwania niezwykle istotny jest prawidłowy dobór typu odwadniacza i jego wielkości. Tak by był odpowiedni dla panującego ciśnienia roboczego i sprostał ilością kondensatu, który jest do odwodnienia. Odwadniacz musi być prawidłowo zamontowany i odpowiednio eksploatowany.
Zanim jednak przejdziemy do odwadniania systemu parowego skupiając się na rurociągach przesyłowych, pamiętajmy o współczynnikach bezpieczeństwa, tak by odwadniacz był przygotowany na każde okoliczności systemu parowego.
Który odwadniacz wybrać dla rurociągów przesyłowych?
W zakładach produkcyjnych dość często można spotkać błędnie wykonane kieszenie odwadniające. Na poniższym schemacie przedstawiono, jak prawidłowo montować kieszeń odwadniającą.
Najczęściej da się zauważyć zbyt małe średnice rurociągów, do których powinien napływać kondensat lub montaż odwadniaczy jest z boku rurociągów parowych. Istotnym jest, by rurociągi przesyłowe były wyposażone w kieszenie odwadniające co 50 do 100 m oraz by odwadniać rurociąg na jego końcu, czyli przed zaworami regulacyjnymi, przy zmianach kierunku przepływu, szczególnie przed podnoszeniem rurociągu do góry. Nasuwa się więc pytanie jaki rodzaj odwadniacza stosować? Pod uwagę należy wziąć czynniki zewnętrzne, czy istnieje możliwość zamarzania kondensatu, czy nie. Ponadto należy rozważyć ciśnienie robocze, rodzaj zabudowy i ilość kondensatu. Najczęściej poleca się odwadniacze dzwonowe z uwagi na odporność przed uderzeniami wodnymi, zanieczyszczeniami, czy świetną pracą przy przeciwciśnieniu. Ponadto, odwadniacze dzwonowe, te w wykonaniu nierdzewnym, odporne są na zamarzanie
W przypadku pary przegrzanej odwadniacz pełni swoją rolę w fazie rozruchowej, a następnie powinien być w pozycji zamkniętej. Dla tego typu aplikacji stosuje się odwadniacze bimetaliczne. Pamiętajmy, by odwadniacze montować jak najbliżej kieszeni odwadniających oraz w łatwo dostępnych miejscach, pozwalających na dogodne prace serwisowe w przyszłości.
Preferowany typ odwadniacza dla rurociągów przesyłowych
- dla instalacji wewnątrz budynków: odwadniacz dzwonowy, alternatywnie odwadniacz pływakowy
- dla instalacji, w których istnieje ryzyko zamarzania kondensatu: odwadniacz dzwonowy, alternatywnie termostatyczny lub termodynamiczny
Podsumowując, możliwość gromadzenia się powietrza, występowanie uderzeń wodnych, odprowadzanie dużej ilości kondensatu w krótkim czasie, szczególnie przy zmiennym ciśnieniu, to najważniejsze z warunków, jakie należy brać pod uwagę podczas wyboru odwadniacza. Świadomość stosowania odwadniaczy parowych w instalacji jest bardzo ważna. Na całość powodzenia składa się ich prawidłowa selekcja i rozważny dobór. Tylko wtedy osiągniemy wysoką sprawność i zagwarantujemy większy spokój służbom utrzymania ruchu w ich codziennej pracy.