Świadomość stosowania odwadniaczy w systemach parowych jest bardzo ważna. Z pewnością ich prawidłowa selekcja i rozważny dobór wpływają na wysoką sprawność urządzeń. Bez wątpienia wydłużają również ich żywotność i gwarantują większy spokój służbom utrzymania ruchu w ich codziennej pracy. O potrzebie odwadniania różnych elementów instalacji, pisaliśmy już niejednokrotnie. Dziś naszą uwagę skupimy na odwadnianiu autoklawów.
Odwadniacz do autoklawów z płaszczem grzewczym
Autoklawy przemysłowe to hermetyczne zbiorniki, które umożliwiają obróbkę termiczną produktów w temperaturze powyżej 100 °C. Podczas doboru odpowiedniego odwadniacza, musimy pamiętać, że autoklawy rozgraniczamy na te z bezpośrednim wtryskiem pary i te z płaszczem grzewczym. W przypadku autoklawów wyposażonych w płaszcz grzewczy, postępujemy tak jak w przypadku wężownic parowych o stałym ciśnieniu. Niewątpliwie najlepszym rozwiązaniem będzie dobór odwadniacza dzwonowego z powiększonym otworem odpowietrzającym. Dlatego rekomendujemy tu nasz flagowy produkt odwadniacz serii 800.
Odwadniacz charakteryzuje się przyłączem gwintowanym, wykonaniem żeliwnym, zabudową poziomą, wydajnością do 9000 kg/h kondensatu, a przede wszystkim niezawodnością. W związku z tym zapewnia efektywne odprowadzanie kondensatu z praktycznie wszystkich typów urządzeń wykorzystujących parę. Odwadniacz działa wydajnie przez dłuższy czas, gwarantuje znaczną oszczędność energii i obniża koszty wymiany oraz eksploatacji. Co istotne, jego konstrukcja jest rozbieralna, dzięki czemu pozwala na wymianę części wewnętrznych oraz zwiększa oszczędności konserwacyjne.
Alternatywnym wyborem jest odwadniacz pływakowy.
Typ odwadniacza do autoklawów z wtryskiem pary
Sytuacja jest nieco bardziej złożona w przypadku autoklaw z bezpośrednim wtryskiem pary, w których para wtryskiwana jest bezpośrednio, skutkiem czego jest kontakt z produktem. Efektem tego jest mocno zabrudzony kondensat, który dość często sieje spustoszenie wśród odwadniaczy i nie daje możliwości zawrócenia go (kondensatu) do kotła. Najczęściej spotykane problemy z tego powodu to blokowanie odwadniaczy, uderzenia wodne, spadek stopnia grzania produktu. Odwadniacze do autoklawów, które sprawdzą się w tym wypadku to odwadniacze dzwonowe . Są najbardziej odporne na zanieczyszczenia, z racji umiejscowienia układu zaworowego w górnej części odwadniacza oraz wytrzymują uderzenia hydrauliczne. Zaleca się również stosować odpowietrzniki termostatyczne w celu odprowadzania powietrza z układu.
Odwadniacze dzwonowe swoją pracę opierają na różnicy gęstości między kondensatem a gęstością pary wodnej. Warto zauważyć. że otwieranie i zamykanie układu zaworowego nie odbywa się w sposób gwałtowny, co minimalizuje zużycie odwadniacza. Ten prosty fakt powoduje, że odwadniacze dzwonowe mniej się zużywają niż inne typy. Gniazdo i grzybek zaworu w odwadniaczu dzwonowym w rzeczywistości docierają się podczas jego pracy. Stykają się liniowo po okręgu, w rezultacie czego następuje ścisłe dopasowanie, gdyż cała siła zamykająca jest skoncentrowana na wąskim okręgu gniazda. Stopniowe docieranie powoduje coraz głębsze wchodzenie grzybka w gniazdo zaworu i lepsze uszczelnienie.
Przy autoklawach z wtryskiem pary alternatywnie zastosować można odwadniacz dzwonowy z różnicowym kontrolerem kondensatu.
Reasumując, przy dobrze odpowiedniego odwadniacza do autoklawów należy rozpatrzeć wiele czynników, mi.n. ciśnienie na jakim ma pracować odwadniacz. Pamiętajmy, że tylko dobrze wybrany odwadniacz zagwarantuje bezawaryjną pracę.
Więcej szczegółów na temat doboru odwadniaczy do autoklawów w naszym kwartalniku Pod kontrolą:
https://www.podkontrola.pl/prawidlowe-odwadnianie-systemow-parowych-cz-2/